Cognitieve Gedragstherapie (CGT) is één van de meest gebruikte en één van de meest onderzochte therapievormen. Deze therapie werkt in de veronderstelling dat onze gedachten, gedrag en gevoelens elkaar beïnvloeden; onze gedachten hebben een effect op hoe we ons voelen en hoe we ons gedragen, en andersom heeft ons gedrag ook een effect op hoe we denken en hoe we ons voelen.

 

Een vrouw heeft bijvoorbeeld weinig zelfvertrouwen waardoor ze denkt dat mensen haar niet mogen (gedachten). Door het denken dat mensen haar niet mogen kan ze zich zenuwachtig gaan voelen als ze in de buurt is van mensen (gevoelens) en kan ze daardoor ook mensen gaan vermijden door constant thuis te blijven (gedrag). Andersom kan het constante thuisblijven er ook toe leiden dat ze negatieve gevoelens gaat krijgen in de buurt van mensen wat er toe kan leiden dat ze denkt dat niemand haar mag.

 

Deze therapievorm bestaat uit oefeningen die helpen identificeren waar het knelpunt precies zit, waarna we samen tijdens de sessies zullen kijken wat we kunnen doen om een positieve verandering teweeg te brengen.

 

Deze therapievorm heeft bewezen een positief effect te hebben op o.a.:

 

  • Angststoornissen
  • Depressies
  • Burnout
  • Verslavingen
  • Fobieën
  • Psychosomatische problemen zoals slaapproblemen, vermoeidheid, hoofdpijn etc.